Är ni i en förändringsprocess och behöver rekrytera en ny chef? Ta hjälp av en firma som arbetar med executive search. Då kommer ni hitta rätt person.
Med rätt chef ökar era chanser att ta företaget till nästa nivå, men att hitta rätt person är inte alltid så lätt. Det bästa är att ta hjälp utifrån med rekryteringen eftersom man då även får hjälp med att bena ut vilken typ av chef det är som företaget behöver. På så vis attraherar man också många fler kandidater vilket gör att chansen att hitta en riktigt bra chef ökar.
När företag själva anlitar en chef är det vanligt att man tar hjälp av sina kontakter. Det kan bli bra men man går också miste om kandidater som kanske egentligen hade varit mycket bättre för företaget. Vill man rekrytera en riktigt bra chef ska man i stället ta hjälp av ett företag som arbetar enligt executive search.
Vad är executive search?
Kortfattat kan man säga att executive search är en typ av headhunting för att hitta den person som lämpar sig bäst för uppdraget. Executive search är en rekryteringsvariant som lämpar sig särskilt bra när man vill anställa en chef som ska ha en nyckelposition inom företaget. I processen analyserar man även företaget, tjänsten och styrelsen för att hitta den person som bäst passar in och som har störst chans att göra ett bra jobb.
Vill man ha hjälp med att rekrytera en chef ska man ta hjälp av en firma som är specialiserad på rekrytering genom executive search. Det är en lite mer kostsam process än att annonsera på en jobsite på nätet men det är det tryggaste och säkraste sättet. En felrekrytering kan annars bli väldigt kostsam på flera sätt och göra att företaget förlorar viktig tid och inte kan växa som planerat.